Anselmus geestelijk welzijn
onafhankelijke praktijk voor pastorale zorg
Gedrag
Gedragsregels voor medewerkers
1. Context
1.1
Deze gedragsregels zijn opgesteld door leidinggevenden en
medewerkers van Anselmus Geestelijk Welzijn. Eén maal per
kwartaal wordt in een gezamenlijke bijeenkomst gereflecteerd en
gediscussieerd over het nut, de noodzaak, de uitwerking en evaluatie
van al deze regels. In deze bijeenkomsten kunnen regels worden
aangepast en worden toegevoegd. We hebben ons in het opstellen
van deze regels qua vorm en inhoud laten inspireren door de tekst
‘Gedragsregels voor werkers in het pastoraat’ zoals in 2000
vastgesteld door de Diocesane Raad Pastoraat van het Aartsbisdom
Utrecht.
1.2
Deze gedragsregels zijn van toepassing op iedereen die
betaald, vrijwillig, voor korte tijd, voor langere tijd, op projectbasis
werkzaam is voor of ingehuurd wordt door Anselmus Geestelijk
Welzijn. Deze personen worden hieronder aangeduid door de tekst
‘medewerker(s)’.
2. Algemeen
2.1
Alle medewerkers zijn persoonlijk verantwoordelijk voor de
invulling en uitoefening van zijn of haar taak op een manier die
overeenkomt met deze gedragsregels.
2.2
De medewerker gedraagt zich als betrouwbare, redelijke en
barmhartige professional en realiseert zich dat hij/zij het ‘zout van de
wereld’ is. Dit laat elke medewerker zien in zowel zijn of haar
persoonlijk leven als het maatschappelijk & economische verkeer.
2.3
De medewerker houdt de kennis en vaardigheden die
noodzakelijk zijn voor een goede uitoefening van zijn/haar taak op
peil door zowel op eigen initiatief en kosten als op kosten en initiatief
van AGW deel te nemen aan seminars, cursussen en andere
activiteiten.
2.4
Alles wat de medewerker ter ore komt, zij het digitaal,
mondeling of anderszins valt onder zijn/haar beroepsgeheim.
3. Relatie tot AGW
3.1
De vorm, het doel en de inhoud van de relatie van de
medewerker met AGW wordt weergegeven in het contract of de
overeenkomst met de medewerker. De medewerker wordt verwacht
dat deze zich aan deze afspraken houdt en in geval van twijfel,
onzekerheid of onenigheid met de directie in overleg gaat om deze
afspraken te evalueren en te verduidelijken.
3.2
De medewerker vertegenwoordigt AGW in alle activiteiten en
uitingen. De medewerker gebruikt bij al deze gelegenheden de naam
en het logo van AGW en is zich er van bewust dat hij/zij AGW
vertegenwoordigt en alle collega’s en medewerkers die actief zijn.
4.
Relaties
4.1
De medewerker houdt privé en werk gescheiden om
belangenverstrengeling te voorkomen en zijn/haar onafhankelijkheid
te garanderen.
4.2
De medewerker respecteert de fysieke en geestelijke
onafhankelijkheid en integriteit van de collega’s, relaties en
pastoranten. Hij/zij is zich bewust de machtsongelijkheid en
kwetsbaarheid in de relatie met de pastorant. Hij/zij gaat op geen
enkele wijze een ongepaste relatie aan met pastoranten en streeft
ernaar om ook de schijn te vermijden.
4.3
De medewerker neemt geen giften en kado’s aan voor zichzelf
maar fungeert als vertegenwoordiger van AGW en mag als zodanig
giften in ontvangst nemen en afdragen. De medewerker laat zich in
geen geval omkopen en neemt genoegen met de beloning middels
contract vastgesteld.
5.
Collegae
5.1
De medewerker gedraagt zich als collega en partner
tegenover alle medewerkers en/of pastoranten van andere kerken,
kerkelijke gemeentes, genootschappen, vrijgevestigde collega’s etc.
De medewerker maakt geen onderscheid op basis van geaardheid,
ras, politieke voorkeur, opleidingsniveau, theologische opvattingen of
levensbeschouwing en laat het oordeel over deze zaken over aan de
Schepper van ons allemaal.
5.2
De medewerker uit in het openbare verkeer geen kritiek op
collega’s en medewerkers van AGW, van andere bedrijven of
kerkgenootschappen en zal zich gereserveerd opstellen.
5.3
De medewerker bevordert onderlinge samenwerking tussen
en met collega’s en kerkgenootschappen.
6.
Taak
6.1
De medewerker zet zich naar vermogen in bij de vervulling
van zijn taak en zoekt, waar dit vermogen te kort schiet, hulp bij
collega’s of zorgt voor verwijzing naar andere professionals.
6.2
De medewerker zorgt dat hij/zij tijdens werktijden bereikbaar is
voor AGW en voor personen die van hem afhankelijk zijn.
6.3
De medewerker draagt mede zorg in de juiste vervanging en
overdracht van taken en relaties.
Als u vragen of opmerkingen hebt neem, dan contact op met
Anselmus Geestelijk Welzijn.